כריזמה בזום / מנהלים מרחוק – על עמידה מול קהל בזום / איך להעביר מסרים ולהשפיע – גם מרחוק / טיפים להעברת הרצאות מנהלים מרחוק.

אורי, מנהל מחלקה בחברה די מוכרת, פנה אלינו החודש בעניין של העברת מסרים.
הוא אדם כריזמטי שרגיל להיכנס לחדר ישיבות או אולם ולתפוס את תשומת הלב בלי שום מאמץ.
ואז נכנס הזום לחיים שלו… הוא מרגיש שהוא לא מצליח לבוא לידי ביטוי בתקשורת מרחוק. מאז הקורונה, כשכל המפגשים, הישיבות וההרצאות עברו לזום, קשה לו.
הדומיננטיות של שפת הגוף שלו, התקשורת הבלתי אמצעית בהופעה בפני קהל, היכולת להקשיב למה שקורה ולהגיב בצורה מדויקת, כל אלה הלכו לו לאיבוד בשגרה החדשה.
הוא לא היחיד שמרגיש את הקושי.
מנהלים, מורים ואנשי צוות מתחומי עיסוק מגוונים מרגישים שהתקשורת באונליין משאירה חלק מהצרכים האנושיים שלנו בלתי-מסופקים. זו תקשורת פחות עשירה, פחות איכותית, חד-מימדית.
החדשות הטובות הן שיש איך להתמודד עם האתגרים האלה. יש דרך לשפר את התקשורת בינאישית אונליין ולהעביר מסרים שבאמת נוגעים בצד השני, גם כשזה נעשה דרך המסך.
וכדאי להשקיע בלימוד המיומנויות הללו כי פלטפורמות התקשורת מרחוק ישארו איתנו עוד הרבה זמן.

אז איך עושים את זה? איך אפשר לדבר מול קהל בזום ולהמשיך לעניין, לרגש ולסחוף גם מרחוק?

הנה שלושה טיפים חשובים ממש ועוד המלצה קטנה…
נסו ליישם אותם בהזדמנות הבאה שבה תהיו חלק מפגישת זום.

טיפ #1 – קשר עין ואינטראקציה

עניין המבט והאינטראקציה הוא האתגר המשמעותי ביותר במעבר לתוכנות הוידאו למיניהן.
בכל הסיטואציות של דיבור מול קהל אנחנו רגילים להסתכל על הקהל שלנו, לראות אותו ולהגיב אליו. ברור נכון?
אבל בזום זה עובד אחרת. אם נתבונן רק על המסך, על האדם שמולנו, זה יראה כאילו אנחנו מסתכלים הצידה ולא מישירים המבט.

קראו עוד על: ראיון עבודה בזום / Zoom


אז קודם כל, כדי שזה יראה שאנחנו מסתכלים לקהל בעיניים, חשוב שנסתכל אל עדשת המצלמה כמה שיותר, או בכל מקרה, כשאנחנו רוצים להעביר מסר ממש חשוב. (פה ושם אנחנו יכולים להציץ ולהסתכל על הקהל)
הצד השני תופס את המבט שלנו אל המצלמה כקשר עין, מרגיש יותר מעורב ומחוייב, וכך קל לנו יותר להעביר רגש, להדגיש חלקים מסוימים במסר ולגעת באנשים לעומק.

טיפ #2 – ליזום אינטראקציות עם הקהל ולא לחכות שהן יקרו מעצמן.

הרי בנוסף לעובדה שאנחנו לא ממש רואים את הקהל שלנו (הרי אמרנו שמסתכלים למצלמה, נכון?) הוא גם בדרך כלל במיוט. התחושות שאנחנו מקבלים מהקהל במפגש פרונטלי (המימיקות, ההתלחשויות, הצחוק), מנוטרלות כאן, ולכן חשוב לייצר סיטואציות, לשאול שאלות ולשים את השיח הרגשי על השולחן.
את תגובות הקהל נוכל לבקש בצ'אט, בהרמת יד, בתגובה מילולית או בהנדת ראש.

טיפ #3 – שימוש בקול להעברת מסרים עם 3 מהירויות דיבור

שפת הגוף היא מאד מצומצמת בהרצאות מרחוק, אבל הקול שלנו דווקא משחק תפקיד חשוב באינטראקציה. ולכן, את ההשפעה והעניין שבדיבור מול קהל, אפשר לעשות על ידי שימוש חכם בקול ובדיבור.
מה זאת אומרת?
באופן כללי ישנן 3 מהירויות דיבור שאנחנו יכולים להשתמש בהם כדי להיות מעניינים וברורים יותר ולא לשעמם את הקהל.

  • קצב רגיל משמש אותנו רוב הזמן
  • קצב הדגשה (איטי) – מעניק למשפט משקל וחשיבות גדולים יותר. כדאי להשתמש בו כשרוצים להדגיש את התוכן, להבטיח משהו, לתאר סכנה, או ליצור עניין ומתח. אפילו מילה או משפט אחד שנאמר לאט יותר, עושים את ההבדל.
  • קצב תיקתוק (מהיר Fast Forward) – משמש לתוכן שאנחנו צריכים להעביר אבל רוצים לייחס לו פחות תשומת לב וחשיבות: מענה על שאלות שאנחנו לא רוצים שיפריעו לרצף, הקראת תנאים ומדיניות שאנחנו צריכים להעביר אבל לא באמת רלוונטיים להרצאה כולה, ועוד.

הקול שלנו צובע את התוכן, נותן לו עומק ועניין ומאפשר לנו להעביר את המסר, גם בזום.

והמלצה…

יש לכם הרצאה גדולה ורבת משתתפים? כדי שתוכלו באמת להתפנות ליישום הטיפים שלנו,
ולהצליח להעביר את המסר הכי טוב שאפשר, קחו לכם עוזר טכני.
מישהו שיטפל בכל המסביב ויראה שהכל עובד: ששומעים ורואים אתכם, שהמצגת עולה כמו שצריך,
שהקהל על מיוט , שהצ'אטים נקראים ועוד ועוד.
כנסים גדולים וחשובים כבר קמו ונפלו על הפונקציה הזאת או יותר נכון, על העדרה.

ולסיכום,

נראה שהקורונה מתכננת להישאר, ושהפרונטליות לא תחזור כ"כ מהר.
זה הזמן לשייף את היכולות שלנו מול קהל – ומול מסך, להצטרף לסדנת תקשורת בזום למנהלים
ולהצליח ולעמוד מול המסך בביטחון ועם הרבה כריזמה, כמו שתמיד היתה לנו.

הרצאות מנהלים מרחוק